مزاحمت

 

حکم مزاحمت برای زنان در فضای مجازی چیست ؟

حکم مزاحمت برای زنان در فضای مجازی چیست ؟ – یک حقوقدان با اشاره به اینکه مزاحمت در فضای مجازی بیش از مزاحمت‌ها در معابرعمومی رو به افزایش است، گفت: دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در انتظار مزاحمان اطفال و بانوان است.

ادامه مطلب/کلیک نمایید....

اینکه هیچ‌گونه خلاء قانونی در زمینه برخورد با مزاحمت‌ها برای اطفال و بانوان وجود ندارد،طبق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵، هرکس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم‌اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به ‌آنان توهین کند به حبس از دو تا شش ماه و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مواد بسیاری در زمینه برخورد با مزاحمان چه در معابر عمومی چه فضایی مجازی در قانون مجازات اسلامی لحاظ شده است، همچنین طبق ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵، هرکس به وسیله چاقو یا هرنوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق‌ محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

به دلیل آسیب‌پذیری اطفال و بانوان حساسیت روی آنها بیشتر از دیگران است، افزود: مزاحمت در فضای مجازی بیش از مزاحمت‌ها در معابرعمومی رو به افزایش است؛ درواقع مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه کسی با استفاده از تلفن یا وسایل دیگر مخابراتی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.

ایجاد مزاحمت تلفنی یک فعل عمدی آگاهانه است و به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود، اظهارکرد: طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵، هرگاه کسی به وسیله‌ تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

در ماده مذکور مواردی از جمله با ابزاری همچون فیسبوک، وایبر، تلگرام و غیر مزاحمت امکان پذیر است و مجازات این موارد نیز مانند مطلب ذکر شده در فوق است

خوشبختانه به دلیل حساسیت روی اطفال و بانوان برای جلوگیری از هرگونه مزاحمت و هتک حرمت علیه این اقشار قانون جرایم رایانه‌ای نیز مطرح شده است، اظهارکرد: طبق ماده۱۴ قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین طبق تبصره۱ ماده مذکور این قانون، ارتکاب اعمال فوق درخصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازات‌های فوق می‌شود. محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می‌شود که دارای صحنه و صور قبیحه باشد.

هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک میلیون  ریال تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است

به اینکه طبق ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای، چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل کرده یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون  ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از دو میلیون ریال تا پنج میلیون  ریال است

چنانچه افراد را به ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال موادمخدر یا روانگردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‌آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

مفاد این ماده و ماده (۱۴) شامل آن دسته از محتویاتی نخواهد شد که برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارائه یا توزیع یا انتشار یا معامله می‌شود.

یکی از مشکلات مطرح در کشور کودک‌آزاری و همسرآزاری است، گفت: باید به شکل ویژه و تخصصی به جرایم علیه اطفال و بانوان رسیدگی شود و دادگاهی تخصصی این امر را پوشش دهد.

درخصوص پرونده ستایش و کودک ۵ ساله که فاجعه‌ای رخ داد، قوه‌قضاییه به خوبی ورود کرد و توانست مجرمان را به سزای اعمال خود برساند، افزود: باید مرجعی تخصصی به مزاحمت‌ها برای اطفال و بانوان تشکیل شود تا شاهد اقدامات و حمایت‌های بیشتری باشیم.

ارتکاب جرم علیه اطفال و بانوان، اظهارکرد:  موضوع اصلی در این زمینه می‌تواند نبود اشتغال مناسب و فشار اقتصادی باشد البته ممکن است این امر ریشه در گذشته افراد و افسردگی در آنها باشد.

دولت و مسئولان باید به دنبال ایجاد اشتغال باشند همچنین مسئولان در زمان ارائه کواهی‌نامه رانندگی، سندنکاح، گواهی‌نامه موارد دیگر باید گواهی سلامت و روان افراد را نیز بررسی کنند تا چنانچه مشکلی وجود داشت در خصوص پیشگیری از جرایم اقدام شود.

 

 

منبع:www.Milad-Bagheri.ir